ÄT BRA - MÅ BRA

måndag 22 oktober 2012

Inget sötsug med lchf...?

Jag har ätit enligt LCHF i 1,5 år nu och jag älskar hur jag mår!
LCHF har fått mig att inse hur jag påverkas av mat, vilka val som är bra för mig. Varför jag mår som jag gör osv... fördelarna är så många, och ni har nog läst dom förut.

MEN (och jag menar ett stort men)... men varför blir jag aldrig kvitt detta sug efter mer? Detta sug efter något... mjae, är det sött? Njae, bara...mer? Jag har läst mycket om detta, så många bloggar, tips, andra som känner samma sak osv... tröst? JA... håller det? NEJ.
Jag kan bli galen på detta sug, på denna "skåpletning" efter något.. bara något, och när detta något har intagits... gissa då, jo då är jag där igen!
Att se över sitt kolhydratsintag, nog är det mer än vad man tror, men även om jag är hård och verkligen noga med vad jag äter, känner att jag äter bra, mår bra.. så kommer det över mig när jag minst anar. Jag orkar inte stå emot! Jag har läst att många har satt smeknamn på detta, många vet hur man kommer runt detta, men jag fattar det inte?
Att ha ätit LCHF under sådan lång tid, borde ge med sig lite viktminskning, jag ska inte ljuga, visst vill även jag minska... men det är så förbaskat svårt att sluta äta. Alltså, missförstå mig inte, jag vräker inte i mig, jag småäter inte hela tiden, verkligen inte... men ibland... är det svårt.
Jag har inte "fuskat" dvs ätit annat än låghydratkost på väldigt länge, så det är inte godis jag menar här..

Idag har jag haft en riktigt sumpdag, en sådan där dag när man inte riktigt är på topp, lite slö i huvudet och bara lättretlig... alla har vi en sådan dag. Jag bestämde mig i alla fall att avsluta mig dag på gymmet, verkligen maxa ut mina stackars armar och rygg. Och där, just där, efter 30 minuter och svett... då känner jag vändningen. Fokuserad på hälsa? Jaaa, nog vare så... fokuserad kanske räcker.. kanske behöver man bara lägga fokus under en länge period för att hitta balansen igen? Bort från småätande, mer kolhydrater än man tänkt, slökänslan? Kan man ha en dag i taget som mål? Hoppa över de där vanorna som innebär att man svänger förbi kylskåpet och äter lite mer av "det är ju tillåtet"-snacksen som ändå gör så att man står still. Att det är tillåtet innebär inte att det är ok.



  


Vad jag egentligen vill ha sagt med detta virriga inlägg är;
Det är inte lätt att hålla sig ifrån småätandet
LCHF tar inte magiskt bort allt sug efter något att äta på 
Bestäm ett fokusområde för dig, längd och tydligt mål! -jag kommer inte att äta något utöver den mat jag planerat denna vecka-. Det är mitt fokus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar