ÄT BRA - MÅ BRA

lördag 6 april 2013

Milen idag och optimal ketos!



Exakt så där långa ben kändes det som jag hade idag! För andra gången i mitt liv sprang jag 1 mil utan att stanna, and I could go on! MEN jag tappar liksom intresset efter ett tag. Nu sprang jag inte alls fort, mitt mål var att orka milen och springa minst i 1 timme. Avslutade sedan med plankan och underhöll med under planktiden med att räkna svettdroppar ;)

Imorse mätte jag även mitt ketosvärde, 1,5 mmol/L. Så varför Ketos? OCH hur hamnar man i Ketos?
Jo, det är givetvis väldigt individuellt hur och när man kommer dig. För er som redan äter en lågkolhydratskost är detta nog ett "normalt" tillstånd, kroppen förser hjärnan med energi från fett. VÄldigt kort och gott om varför optimal ketos. JO jag är verkligen inte överviktig, men ni vet när man är i sin trivselvikt? Trivselvikt as in "jag mår bra och har lite runt midjan och mina lår kanske är liite kramgoa"... Well, thats me! SÅ för (ja kanske första gången) i mitt liv, hade jag tänkt att ta del av sommaren i en otroligt snygg bikini, och samtidigt känna mig otroligt snygg! Inget vass-häng här inte! Jag har fanimej gett mig sjutton på detta nu. HELA april, till att börja med, är det hårdkörning som gäller! 
Ketos innebär alltså att man konstant har igång sin fettförbränning, kroppen plockar alltså energi av fettet för  att hålla igång (jag är verkligen inte insatt i hela den kroppsliga funktionen eller alla termer och forsning) but this is what I´ve read... 

Så hur hamnar man i Ketos? Jo, som sagt, det är väldigt individuellt. Men kort och gott, och här kan jag bara utgå från mig själv... men det finns väl vissa "regler" att föja;

  • Minimera ditt kolhydrats-intag (ännu mer)
  • Skippa mejeriprodukter -till att börja med
  • Strunta i att småäta! 
  • Tillför mer fett -japp, klicka på smör till köttet, börja dagen med kokosfettt tex!
  • Överät inte, när du är mätt-sluta ät! 
  • TRÄNA! Gå långa powerwalks, jobba lång och lätt. Det sätter igång allt lite extra ;)
Det är några tips och trix! Fettintaget skall vara runt 70-80% av ditt totala näringsintag. Med att minimera kolhydrater så menar jag inte att du ska skippa alla grönsaker, men börja med att dra ned på det drastiskt. När man sedan känner den där skumma acetonliknande smaken/lukten i mun.. då är man på rätt väg! Keep going och prova lägg till lite grönsaker och kanske lite mejeriprodukter. Jag har en mätare för att checka läget emellan åt, det är ganska dyrt. Det finns även stickor som man kissar på för att få fram ett resultat, på apoteket. 

Så, ett långt inlägg om Ketos... på en lördageftermiddag. Gud, har jag tråkigt eller vad? ;)
Nu ska jag mysa vidare! 
Ha en toppenkväll och njuuut av den! ;)

Jenny


2 kommentarer:

  1. Underbart, vilken känsla!
    Jag kommer ihåg de första gångerna jag sprang milen, lika glad varje gång :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen en skön känsla efteråt, och man är nöjd i en evighet! :)

      Radera