ÄT BRA - MÅ BRA

lördag 13 april 2013

Smörgåstårta lchf (med frukt)

Så delvis blev det lchf. Brödet gjorde enligt följande;
1, 5dl mandelmjöl
0,75 kokosmjöl
1, 5tsk fiberhusk
2tsk bakpulver
Salt
3 vispade ägg
50g phiadelphiaost
1dl cream fraiche

Ugn på 175g. Blanda de torra. Vispa ägg och blanda ihop allt. Bred på plåt med bakplåtspapper.  In i ugnen i ca 10 min. Låt svalna och dela sedan i 'lagerbitar'. Min bit blev rätt liten fadt nog så mättande! Räcker nog till 5 portioner minst!

I min tårta hade jag två röror som inte är strikt lchf, men man orkar imte så mycket så det fick gå!:-)
Fyllning 1;
1dl creme fraiche
1, 5dl majonnäs
Två ananasskivor
1 äpple (rött)
100g rökt skinka

Fyllning 2
En burk leverpastej med gurka (150g?)
4 msk lättvispad grädde

Topping;
Majonnäs
Vispad grädde
Mascarpone
Salt

Den blev god! Helt klart fler gånger men då med fyllning av lax osv;-)
Jag gillar salta fyllningar men det blev ju två tårtor och kunde inte ha samma fyllning:-)

Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj, vad gott! Nu är jag också sugen på att göra en smörgåstårta-lchf! :)
    Sparar receptet!
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Jättetjusig smörgåstårta! jag har aldrig smakat en, blev riktigt sugen på det nu!

    SvaraRadera